Wat doen we?

Zo ziet onze dag er uit

Kinderen tot (rond) een jaar hebben een eigen dagritme. In overleg met de ouders volgen deze kinderen hun eigen voeding- en slaapschema. Voor de andere kinderen is al meer sprake van een dagritme. Rond half tien gaan we aan tafel om iets te drinken en fruit te eten, er wordt eventueel voorgelezen en liedjes gezongen. Na het fruit kunnen de kinderen aan een activiteit meedoen en gaan we buiten spelen. Er is op de groep veel ruimte voor vrij spel. Het aanbod wordt afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften en de belevingswereld van de kinderen. Denk hierbij aan knutselen, boekjes lezen, spelletjes, buiten spelen, het kom allemaal aan bod! Rond half twaalf is het tijd om te lunchen voor de kinderen die brood eten. Na de lunch is het weer tijd voor sommige kinderen om te gaan slapen, de kinderen die wakker blijven kunnen vrij spelen en worden er ook weer activiteiten aangeboden. De slaaptijden van de kinderen worden afgestemd op de behoeften van de kinderen. Middags rond half drie gaan we weer aan tafel om te drinken en fruit te eten. Na het eten is het opnieuw tijd voor leuke activiteiten.

Hier werken we aan

Om verschillende ontwikkelingsgebieden van kinderen te stimuleren hebben wij op het speelplein verschillende speelhoeken en een rijk aanbod aan activiteiten. De groep is zo ingericht dat de allerkleinste op een geborgen manier de omgeving kunnen verkennen. Of het nou in de box, of in een van de speelhoeken in de groepsruimte is, er valt overal wel iets te ontdekken. Het meeste speelgoed (passend in de leeftijd) staat, op een voor de kinderen duidelijke manier, geordend en mooi uitgestald in de kast en kunnen de kinderen zelf pakken. Het team verzorgt, begeleidt en stimuleert de kinderen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen en een veilige leeromgeving te bieden. De ontwikkeling van ieder kind wordt elke dag gestimuleerd door gerichte activiteiten aan te bieden die zorgen voor betrokkenheid. Groei en ontwikkeling vindt plaats als een kind zich wel bevindt en betrokken is. Dit gaat in combinatie met vertrouwen, veiligheid en competentie. Medewerkers van de groepen zijn zich elke dag bewust van de groei en ontwikkeling van ieder kind. Kinderen worden gestimuleerd in sociale-emotionele-, motorische- en cognitieve-ontwikkeling door het aanbod van activiteiten, materialen en speelgoed op de groep en contact met andere leeftijdsgenootjes. Door het inzicht in de ontwikkeling van kinderen, worden kinderen op bewuste ontwikkelingsgebieden gestimuleerd.